خواب و سلامت روان

خواب و سلامت روان

2

به روز رسانی زمان واقعی به طور مستقیم بر روی دستگاه شما، اشتراک در حال حاضر.

سلامت انسان با کیفیت و کمیت خواب او در ارتباط است محققان تاکنون دریافتند عدم رفتار خوابی منظم و صحیح می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهد به گونه ای که احتمال ابتلای به افسردگی و اضطراب افزایش یافته و توانایی مقابله با استرس‌های روزمره کم شود. خواب برای سلامتی و دوری از بیماری‌های جسمی بسیار مهم است. افرادی که کمتر از ۶ ساعت خواب در شب دارند، میزان مرگ و میر آنها ۷۰ درصد بالاتر از کسانی است که هر شب حداقل ۷ یا ۸ ساعت خواب دارند. این در مورد زنان و مردان صادق است. کمبود خواب، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و فرد را در مقابل تنیدگی آسیب‌پذیرتر می‌کند. در میان بزرگسالان میانسال، کسانی که خواب کمتری دارند بیشتر به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند.

کمبود خواب اثرات روانی دیگری از جمله اختلال در حافظه، یادگیری، استدلال منطقی، پردازش کلامی و تصمیم‌گیری دارد. کمبود خواب هم‌چنین باعث تحریک‌پذیری، مشکلات عاطفی و تحریفات ادراکی مانند توهم خفیف می‌شود.

تنیدگی می‌تواند پیامد کمبود خواب و مشکلات مربوط به خواب باشد. افرادی که خواب کمتری دارند، نمی‌توانند از روش‌های مقابله‌ای مناسب در مقابل تنیدگی استفاده کنند. معمولا عصبی و تحریک‌پذیر هستند و نمی‌توانند بر شرایط زندگی خود کنترل داشته باشند. بنابراین مستعد ابتلا به بیماری‌های جسمی هستند.

خواب می‌تواند دارویی مؤثر علیه بیماری‌ها باشد خواب نماد استراحت مفید است و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند. گاه خواب حتی در درمان دارویی که فرد مصرف می‌کند مؤثر است بهترین نوع درمان بیماری‌ها آن است که بدن همهٔ مکانیزم های فیزیکی و شیمیایی‌اش را به کم‌ترین مقدار مورد نیاز برساند و تمام انرزی سطح سلولی را برای درمان بیماری و خروج میکروب از بدن بسیج کند و این حالت به خوبی در خواب فراهم می‌شود.

برای سالم زیستن، باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم. موارد زیر می تواند تا حدی اهمیت خوابیدن را مشخص نماید:

  • ساعت ۹ تا ۱۱ شب: زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که این عملیات توسط آنتی اکسیدان انجام می شود. در این ساعت بهتر است بدن در حال آرامش باشد. در غیر این صورت اثر منفی بر روی سلامتی خود گذاشته اید.
  • سا عت ۱۱ تا ۱ شب: عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد و شما باید در خواب عمیق باشید.
  • ساعت ۱ تا ۳ نیمه شب: عملیات سم زدایی در کیسه صفرا، در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می شود.
  • ساعت ۳ تا ۵ صبح: عملیات از بین بردن مواد سمی در ریه اتفاق می افتد. بعضی مواقع دیده شده که افراد در این زمان، سرفه شدید یا عطسه می کنند.
  • ساعت ۵ تا ۷ صبح: این عملیات در روده بزرگ صورت می گیرد، لذا می توانید آن را دفع کنید.
  • ساعت ۷ تا ۹ صبح: جذب مواد مغذی صورت می گیرد، پس بهتر است صبحانه بخورید. افرادی که بیمار می باشند، بهتر است صبحانه را در ساعت ۶:۳۰ میل کنند.

به روز رسانی زمان واقعی به طور مستقیم بر روی دستگاه شما، اشتراک در حال حاضر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.